۱۵ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۳۷

آیا سلامت غذایی فدای افزایش تولید می‌شود؟ 

آیا سلامت غذایی فدای افزایش تولید می‌شود؟ 

رئیس سازمان نظام دامپزشکی گفت: سلامت غذایی در کنار افزایش تولید مورد تاکید حاکمیت است از این رو در ماده ۳۴ برنامه هفتم توسعه دستورالعمل آن برای دو وزارتخانه جهاد و بهداشت مشخص شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز ۱۵ مهر و در هفته دامپزشکی، نشست خبری سازمان نظام دامپزشکی کشور در محل این سازمان برگزار شد. حامد زارعی، رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور با بیان اینکه این سازمان در دهه ۷۰ بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی تأسیس شد، گفت: تشکیل این سازمان یک ضرورت بود که تحت نظارت رئیس جمهوری فعالیت دارد.

وی به صدور مجوزها اشاره کرد و افزود: در دو سال اخیر حدود ۹۰ هزار پروانه اماکن بهداشتی از سوی سازمان صادر شده که رشد ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

زارعی با اشاره به آمار مجوزها در ۴ ماهه نخست سال، ادامه داد: در حوزه دام ۶ هزار و ۳۰۲ پروانه بهداشتی، در حوزه طیور ۵ هزار و ۴۵۲ پروانه بهداشتی و در حوزه آبزیان ۱۴۵۴ پروانه بهداشتی صادر شده است.

وی یادآور شد: البته این آمار فقط مربوط به صدور مجوزهای جدید نبوده و تمدید و توسعه ظرفیت را هم شامل می‌شود.

زارعی در خصوص مجوزها ادامه داد: با توجه به تاکید بر افزایش تولید گوشت در کشور، تقاضا برای میدان دام بیشتر شده و در ۴ ماهه امسال ۲۸ مجوز برای میدان دام و ۴۹ مجوز مربوط به مرکز جمع‌آوری شیر، صادر گردیده است.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی در ادامه سخنان خود به ارائه گزارشی از آمار صدور مجوزها در دو سال اخیر پرداخت و گفت: در حوزه دام ۳۷ هزار و ۴۹۶ مجوز، طیور ۳۷ هزار و ۳۸۶ مجوز و آبزیان ۹ هزار و ۲۹۵ مجوز پروانه بهداشتی صادر شد که باید ۵۱ هزار و ۹۹۸ گواهی بهداشتی برای دامداری‌های روستایی و عشایری را هم به آن افزود.

سامانه سپاری خدمات

زارعی در بخش دیگری از سخنان خود به سامانه سپاری تمام خدمات این سازمان به متقاضیان خود اشاره کرد و گفت: خدمات دهی سازمان نظام دامپزشکی به شکل غیر حضوری و از طریق سامانه جامع نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی (ساندا) انجام می‌شود. این سامانه به درگاه ملی صدور مجوزها متصل بوده و خدمات کشوری است. به عنوان مثال، یکی از خدمات قابل ارائه این سازمان، دادن شماره نظام پزشکی به فارغ‌التحصیلان دامپزشکی بوده که این امر در واقع اعتباری است برای ایجاد مطب، اشتغال‌زایی، درست کردن مهر طبابت و… که مراجعه کنندگان با اطمینان خاطر از خدمات درمانی و بهداشتی مراکز بهداشتی دامپزشکی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه سالانه ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ دامپزشک از دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند، اضافه کرد: این سازمان دارای ۴۵ هزار عضو شامل تکنسین، کارشناس، دکتر عمومی دامپزشک و دکتر تخصصی دامپزشکی است.

تکمیل زیرساخت‌های دامی

زارعی در ادامه این نشست خبری به مناسبت هفته دامپزشکی یادآور شد: سخت گیری‌های گذشته و اعمال سلیقه‌ای که برای صدور مجوز صورت می‌گرفت، شکسته شده و این امر به افزایش تولید و سبد محصولات دامی کمک می‌کند.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی با بیان اینکه بخشی از این مجوزها در راستای تکمیل و به سازی زیرساخت‌ها است، اظهار کرد: طی یک دهه گذشته، کشتار دام‌های مولد در کشور روند فزونی داشت؛ زمان نیاز است تا زیرساخت‌ها برای تولید گوشت قرمز بازسازی شود. از این رو بخشی از این مجوزها مربوط به این حوزه بوده و در چند سال آینده عملکرد آن در بازار قابل مشاهده خواهد بود.

وی اضافه کرد: البته بالغ بر ۱۲ تا ۱۳ هزار پروانه بهداشتی صادر شده طی دو دهه گذشته در کشور وجود دارد که هنوز به بهره برداری نرسیده است. این معضلی برای توسعه حوزه دام و طیور بوده که موضوع در حال رسیدگی است.

به گفته رئیس سازمان نظام دامپزشکی، سیاست وزارت جهاد کشاورزی تعیین تکلیف تمام این پروانه‌های بهداشتی است که باید در اسرع وقت انجام شود.

تاکید بر سلامت غذا در کنار افزایش تولید

زارعی ادامه داد: سلامت غذایی در کنار افزایش تولید مورد تاکید حاکمیت است از این رو در ماده ۳۴ برنامه ۵ ساله هفتم توسعه آمده است «به منظور افزایش سطح سلامت و ایمنی مواد غذایی و جلوگیری از تعارض منافع، وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی مجازند برای کارآمد سازی نظارت بهداشتی و فنی دولت بر کارخانه‌ها و کارگاه‌های تهیه مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی موضوع قانون مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی مصوب ۱۳۴۶/۰۴/۲۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی و قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب ۱۳۳۴/۰۳/۲۹ با اصلاحات و الحاقات بعدی و کشتارگاه‌ها و کارخانه‌های تولید و تهیه فرآورده‌های خام دامی موضوع قانون سازمان دامپزشکی کشور مصوب ۱۳۵۰/۰۳/۲۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی و قانون نظارت شرعی بر ذبح و صید مصوب ۱۳۸۷/۱۱/۲۴، نسبت به صدور مجوز تأسیس کانون‌های مسئولان فنی و بهداشتی با رعایت قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار اقدام نمایند.

آئین‌نامه اجرایی این ماده ظرف سه ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های مذکور و با همکاری وزارت دادگستری و معاونت حقوقی ریاست جمهوری تهیه می‌شود و به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد.»

وی افزود: این امر نشان از اهمیت ارتقا کیفیت و تضمین سلامت تولیدات در کنار تأمین امنیت غذایی از سوی مدیران بالادستی دارد.

کجا هزینه شود، بهتر است؟

رامین سلامتی، رئیس شورای دامپزشکی استان تهران هم در این خصوص افزود: یکی از چالش‌های موجود در حوزه سلامت تولیدات دامی این است که سازمان و نهادهای این بخش زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است که بر افزایش تولید تاکید دارد؛ در حالی که در کشورهای دنیا این مجموعه زیر نظر وزارت بهداشت مدیریت می‌شود.

وی گفت: این امر تضاد منافع ایجاد کرده و هدف نخست وزارت جهاد کشاورزی ارتقا کمی مواد غذایی است در حالی که سلامت تولیدات از اهمیت بسیار در حفظ سلامت جامعه، کاهش هزینه کرد وزارت بهداشت و نیز رونق صادرات، برخوردار است.

کد خبر 6248396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha